torsdag 9 juni 2016

Hjärtans fröjd

Per Nilssons Hjärtans fröjd från 1992 erbjöds på nytt från BTJ som vi köper våra böcker från. Jag läste den själv som tonåring och gillade den och tänkte att det nog kunde vara en idé att fräscha upp vårt befintliga exemplar av den. Och så passade jag på att låna hem den med! Och så besviken jag blev.

Boken är verkligen tidstypisk, på alla dåliga sätt. Heteronormativiteten, rasismen, fat-shamingen och slut-shamingen flödar. I riktig 90-talsanda. Jag hoppas verkligen att alla de lärare som läser den för/med sina klasser (och det är många) snarare använder den som diskussionsunderlag för sexualitet, rasism etc än som en skönlitterär gripande berättelse om den första (och i detta fall: olyckliga) kärleken. För er kan jag tipsa om en rad andra böcker: Förr eller senare exploderar jag, Eleanor & Park, Som eld, eller Livets outgrundliga mysterier.

Sammanfattningsvis så är detta nog mest ett anti-tips.

/Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar