torsdag 20 oktober 2016

Miss Peregrines hem för besynnerliga barn


Nog för att det här är en bokblogg men när en bok blir till film passar det ju ändå in tycker jag. Filmen är Miss Peregrines hem för besynnerliga barn och jag har sett den.

Ända sen Jacob (i filmen Jake) var liten har hans farfar visat bilder på besynnerliga barn och berättat historier från sin ungdom. Underliga historier om hur han flydde från Polen på 40-talet och om ett barnhem med en föreståndarinna som röker pipa och kan förvandla sig till en falk. Ett barnhem med besynnerliga barn som kan Dravel enligt Jacobs föräldrar. Men när farfadern dör under mystiska omständigheter förstår Jacob att det kanske låg en del sanning i historierna...

Jag läste boken för ungefär två år sen och insåg när jag såg filmen att jag inte kommer ihåg så mycket av boken, vilket förvånar mig för att jag gillade boken väldigt mycket… Vad gäller filmen är Tim Burton som regisserat en av mina favoriter (och ett av få filmnamn jag kan) så jag hade sett fram mot premiären väldigt mycket.

Kanske hade jag för höga förväntningar. Jag brukar gilla att se filmen efter att jag läst boken, även om det ofta blir tvärt om då jag inte hinner läsa allt jag vill. Men i alla fall tillbaka till filmen. Vad jag brukar gilla med Burton och också gillade med Riggs bok är sagokänslan, fantasin som ändå balanserar på gränsen till verklighet. Men här tycker jag att Burton misslyckats, eller i alla fall inte lyckats så bra som jag förväntade mig. Den där magin uppstod aldrig riktigt. Jag satt mest och tänkte att ”… men är det så här i boken… nej… eller”. 

Jag tycker fortfarande att den är sevärd, det är en spännande historia och som film är den bra. Men jag tror att det hade gått att göra en bättre filmatisering av en så fascinerande bok.

Premiär: 30 september 2016
Åldersgräns: från 11 år
Längd: 2h 6min
Originalspråk: Engelska
Skådespelare: Eva Green, Samuel L Jackson, Åsa Butterfield m.fl.
Regissör: Tim Burton
Plus: Spännande och udda film
Minus: Det lite klyschiga svaret att den följde inte boken så bra  

/Fia



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar