![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhEAp4KgukknCCsZDaUaw9XjhyphenhyphenMDkT2EYZ5DLSndBI_AUHxzPkywbbPhgurOZZjJEFJ40FCKwaDEGqhUEX3YA4nMiBi-Xd57L5AGlYrv2GNnb_Z9fCsJHEw2TxWF_gKFxL_Jjz2AuW7Q6IT/s1600/lastema_januari_2.jpg)
I år deltar vi som vi tidigare skrivit i Barnboksbloggens utmaning Temaläsning. Först ut är Januari med temat Lättläst och lättsmält. Vi har valt att fokusera på lättläst litteratur.
Amina - Annelie Drewsen
Spring, Amina! handlar om en ung tjej som kommit till Sverige som ensamkommande flyktingbarn. Hennes mamma är kvar i hemlandet så Amina får klara sig själv.Hon går i en vanlig klass, har bra kompisar och löptränar. En dag får hon chans att ställa upp i en löptävling.Boken är spännande och ger en god förståelse för hur livet kan se ut för många ensamkommande barn och även vilka upplevelser de haft innan de kommit till Sverige
Den blinda floristen - Sofia Bergvall
Den blinda floristen handlar om en flicka som är blind men ändå utbildat sig till florist. Hon är mycket skicklig på att komponera buketter. Eva äger en blomsteraffär men har svårt att få det att gå ihop. När hon en dag får en stor beställning är det den blinda floristen som praktiserar hos henne som på ett oväntat sätt blir hennes räddning.
Fågelflickan - Johanna Nilsson
Minna vill bli en Fågelflicka. Hon vill bli lätt som luft och flyga iväg. Slippa sin kropp. Den gör bara ont. Förut tyckte hon om sin kropp. Hon åt och drack utan att vara rädd. Nu är varje tugga en kamp. Fågelflickan handlar om Minna som lider av anorexia. Ja, hela familjen lider. Minna kan inte ta sig ur sin ätstörning. En dag vill hennes lillebror inte heller äta. Minna börjar en lång väg tillbaka.
Färglös - Chris Wooding
Lazarus-serumet kan rädda ens liv. Uppväcka en från de döda. Det är bara det att när man återvänder är man lite ... annorlunda. Man är en färglös. En utstött. Det är det sista Jed vill råka ut för.
Men så blir Jed påkörd av en bil ...
Ingen gör mål på mig - Annelie Drewsen
Selma tänker allt mindre på Esmeralda. Så kommer höstterminen och säsongens första fotbollsmatch. Selma är målvakt i Järvarnas FF, och ingen gör mål på henne. Men i dagens motståndarlag finns en ovanligt farlig spelare. Hon heter Esmeralda och har ögon gröna som smaragder … Selma gör sig redo för sitt livs match.
Men så blir Jed påkörd av en bil ...
Ingen gör mål på mig - Annelie Drewsen
Selma tänker allt mindre på Esmeralda. Så kommer höstterminen och säsongens första fotbollsmatch. Selma är målvakt i Järvarnas FF, och ingen gör mål på henne. Men i dagens motståndarlag finns en ovanligt farlig spelare. Hon heter Esmeralda och har ögon gröna som smaragder … Selma gör sig redo för sitt livs match.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar