onsdag 6 september 2017

Jag vill vara jordens medelpunkt





"Jag halvligger på marken i bushen,
lutad mot ett träd"





Lova ska åka som utbytesstudent till Nya Zeeland. Där hoppas hon att en massa spännande saker ska hända. Hon planerar t.ex. att ha sex för första gången. Men det blir inte alls som hon tänkt sig. Äventyret hon sett framför sig ersätts av att leva isolerad på en gård ute i ingenstans med en småbarnsmamma som beskrivs som oerhört snäll, men jag som läsare uppfattar mest att slänger ur sig rasistiska saker om ursprungsbefolkningen. 

Boken utspelar sig under tidigt 90-tal, och alla referenser känns gamla och opassande för dagens målgrupp. Kanske dom som var unga i början av 90-talet kan känna igen sig och gilla boken? Jag gör det i alla fall inte. Berättarrösten har något väldigt barnsligt, gnälligt och daterat över sig. 

Det som var bra med boken är att författaren fångar in läsaren i ett bra berättartekniskt grepp, genom att börja boken med en spännande händelse, för att sen kasta oss tillbaka några månader i tiden, vilket gör att vi måste fortsätta läsa för att få veta vad som egentligen hände på de första sidorna. 

Författare: Charlotta Lannebo
Utgivningsår: 2017
Antal sidor: 170
Första meningen: "Jag halvligger på marken i bushen, lutad mot ett träd."

/Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar