torsdag 8 februari 2018

Till alla killar jag har gillat




"Jag gillar att spara på saker"






"Jag gillar att spara på saker". Så inleds första delen av Jenny Hans nya trilogi som handlar om sextonåriga Lara Jean vars liv är på väg att ta en helt ny vändning. Bland annat sparar Lara Jean på kärleksbrev som hon skrivit till killar som ett sätt att komma över dom. Det mest seriösa är till Josh, killen som inte bara är hennes granne, utan även hennes systers Margots pojkvän.

Margot ska lämna USA för Skottland där hon ska plugga och dumpar i samma veva Josh. Lara Jean har nästan kommit över Josh, han är ju trots allt hennes systers pojkvän. Men så händer det som inte får hända. Kärleksbreven som varit väl gömda i en gammal hattask har på något sätt lyckats bli postade.

Peter Kavinsky som var den första som kysste Lara Jean dyker upp med ett brev i handen och frågar vad tusan det handlar om. Nu börjar Lara Jeans panik på allvar, för om Peter fått ett brev lär Josh också få ett... Lara Jean och Peter, som är nybliven singel, gör en pakt. De ska låtsas att de dejtar. Lara Jean för att rädda ansiktet framför Josh och Peter för att reta sitt ex, Gen.

Trots att det emellanåt är lite väl sockersött så gillar jag boken och har svårt att lägga den ifrån mig. Kommer det bli Lara Jean och Josh till sist?

Författare: Jenny Han
Antal sidor: 361
Utgivningsår: 2018
Plus: Viktiga ämnen tas ibland upp i förbifarten, t.ex. om rasistiska stereotyper
Minus: Lara Jean känns yngre än sina 16 år. Hoppas hon mognar lite i kommande böcker.

/Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar