onsdag 11 november 2015

Mest utlånat

Tog precis ut en topplista för mest utlånade ungdomsböcker i år. OBS att topplistan gäller Salems bibliotek och inte Rönninge gymnasiums bibliotek. Mest utlånat här i år är i alla fall:

  1. Hungerspelen - Suzanne Collins
  2. Pappersstäder - John Green
  3. Förr eller senare exploderar jag - John Green
  4. 8 saker du aldrig skulle våga - Eva Susso och Moa Eriksson Sandberg
  5. Cirkeln - Sara bergmark Elfgren och Mats Strandberg
  6. I dödens labyrint - James Dashner
  7. Divergent - Veronica Roth
  8. Eleanor och Park - Rainbow Rowell
  9. Katherine-teorin - John Green
  10. Enklav - Ann Aguirre
  11. Livets outgrundliga mysterier - Benjamin Alire Sáenz
  12. Prodigy - Marie Lu


Vad kan vi konstatera av denna statistik då? Jo, att sådant som går hem är dystopier, John Green och verklighet kryddat med kärlek & sorg. Eller så är detta typ dom böcker jag tvingar på bibblans besökare…


Hur som helst kan jag verkligen rekommendera de flesta av böckerna på listan. Har faktiskt läst alla utom Prodigy. Däremot har jag läst Legend, som är den första i den serien. Den gillade jag. Inte den bästa dystopi jag läst (Katniss 4-ever!) men bra. Gillade att perspektivet skiftade mellan de två huvudpersonerna.


Katherine-teorin tycker jag man kan skippa. Den får bara två uttjatade roadtrips av fem möjliga. Kanske är felet att jag läst alla andra böcker av John Green och nu sa det bara stopp. För likt. Men egentligen en helt okej bok. Tror dock min kollega Fia har andra synpunkter på denna!

Har ni läst någon av böckerna? Vad tyckte ni i så fall?


/Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar