onsdag 13 april 2016

Det här är hjärtat


”Det ringer aldrig
Inte så här tidigt
Inte hos mig
Det är för tidigt”



Det var länge sen Bodil Malmsten gav ut poesi och jag får erkänna att Det här är hjärtat är det första jag läser av henne. Hon dog nyligen och dikten handlar i mångt och mycket om döden, men inte hennes egen. Utan om frånvaron av någon som haft hög närvaro i hennes liv. En kärlek. En dikt om saknad, om sorg. Om oförståelse.

Dikten är rakt på och lämnar inte så mycket till analys. Snarare är det en igenkänningsdikt för oss som förlorat någon. Många säger att de inte gillar poesi då det är ”för” abstrakt och konstigt, men här är saknaden och sorgen ingen landskapsbeskrivning utan en telefon. En telefon som det inte längre är någon mening att ringa till.

"Du kommer aldrig svara / när jag ringer ditt namn”

Jag kommer att ha den här boken med mig, länge. Välskrivet och vackert utan onödiga krusiduller. Jag vet inte vad mer jag kan säga.

Titel: Det här är hjärtat
Författare: Bodil Malmsten
Antal sidor: 68
Utgiven: 2015
Plus: Väldigt vackert
Minus: Varför tog den slut?
Första meningen: ”Det ringer aldrig / Inte så här tidigt / Inte hos mig / Det är för tidigt”

/Fia


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar