tisdag 18 oktober 2016

Dash och Lilys utmaningsbok

Det är jultider i New York. Dash är inne i sin favoritbokhandel när han får syn på ett rött anteckningsblock instoppat mellan några böcker i en hylla. Han öppnar anteckningsblocket och möts av ett par kluriga gåtor, som han till sist lyckas lista ut svaret på. Utmaningarna är signerade en Lily, som även skriver att han ska lämna sina uppgifter till killen i kassan och ställa tillbaka boken där han hittade den. Men Dash bestämmer sig istället för att besvara det hela med några utmaningar till Lily.



Detta blir upptakten till ett bollande fram och tillbaka där Dash och Lily dels utmanar varandra på en skattjakt efter anteckningsblocket, men där de gradvis lär känna varandra genom någon slag brevväxling via det röda anteckningsblocket. Men kommer de någonsin att faktiskt mötas, eller kommer livet, föräldrar, exflickvänner och för svåra utmaningar emellan? Och om de nu ens kommer att mötas, kommer de gilla varandra då?

Den här boken har jag haft hemma i över ett år (!) utan att läsa. Jag vet inte riktigt varför det blivit så eftersom jag verkligen velat läsa den då jag gillar båda författarna. De första femtio sidorna av boken tyckte jag var aningens sega. Huvudpersonernas smått pretentiösa snack bidrog nog till det. Men när jag väl kommit över det så fastnade jag direkt.

Författare: Rachel Cohn & David Levithan
Utgivningsår: 2011
Antal sidor: 305
Plus: En bok för bokälskare om bokälskare
Minus: Emellanåt är karaktärerna lite väl störigt pretentiösa
Första meningen: "Tänk dig följande: Du går omkring i din favoritbokhandel och tittar i hyllorna."

/Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar