tisdag 11 oktober 2016

Oktober är den kallaste månaden





"Det hann nog gå tre dagar innan jag verkligen 
förstod situationens allvar"




Det här är en typisk deckare. Den utspelar sig mitt i kallaste oktober i en fattig byhåla ute i skogen, där människor står utanför lagen och där familjesynder ärvs vidare. Boken börjar med att Vega är ensam hemma när polisen knackar på. De vill veta var hennes bror, Jacob befinner sig. Vega vet inte, men hon har sina aningar. Hon vet också varför de söker honom, i alla fall en liten del av det.

Förutom att Vega börjar nysta i vad som har hänt och vem som är skyldig så handlar boken även om att växa upp och förstå sin vardag och verklighet. Det är skitigt och våldsamt, men det är en del av bygden och såldes även henne? En sak som jag verkligen gillar med boken är stämningen som byggs upp och känslan jag får. Det gör boken läsvärd, även om själva deckarmysteriet inte är det mest intressanta.

Författare: Christoffer Carlsson
Antal sidor: 185
Utgivningsår: 2016
Plus: Deckarhitorien varvas väl med uppväxtskildringen
Minus: Det blir aldrig riktigt bitande spänning
Första meningen: "Det hann nog gå tre dagar innan jag verkligen förstod situationens allvar"

/Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar