onsdag 26 april 2017

Tre saker jag inte vet om dig



"Sjuhundratrettiotre dagar efter att min mamma dog, fyrtiofem dagar efter att min pappa rymde med en främling som han träffat på internet, trettio dagar efter att vi drog upp rötterna och flyttade till Kalifornien och bara sju dagar efter att jag började som junior på en alldeles ny skola där jag känner ungefär noll personer, kommer det ett mejl."




Jessies mamma är död och pappa har gift om sig. Dom har flyttat till en ny stad och Jessie är kolossalt olycklig. Den nya skolan befolkas av rika barbiedockor som hon inte alls kan relatera till. Hon saknar sin bästis, sin hemstad, sin mamma förstås och även pappan, som hon knappt haft ett riktigt samtal med på veckor.
Ingenting känns bra alls, men så får hon ett mail från någon som vill vara anonym. Någon som vet vem hon är. Någon som går på hennes skola. Trots att hon är skeptisk till en början så börjar hon skriva med personen som kallar sig Någon Ingen och det dröjer inte länge innan honom kommer honom nära. Men kommer Jessie någonsin få veta vem han är? Är han på riktigt eller är det bara någon som driver med henne?


Författare: Julie Buxbaum
Utgivningsår: 2017
Antal sidor: 357
Plus: Boken är spännande och man vill hemskt gärna veta hur det ska gå för Jessie
Minus: Ibland rätt förutsägbar och stereotyp
Första meningen: "Sjuhundratrettiotre dagar efter att min mamma dog, fyrtiofem dagar efter att min pappa rymde med en främling som han träffat på internet, trettio dagar efter att vi drog upp rötterna och flyttade till Kalifornien och bara sju dagar efter att jag började som junior på en alldeles ny skola där jag känner ungefär noll personer, kommer det ett mejl."

/Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar