onsdag 5 juli 2017

Du känner mig så väl





"Just nu tror mina föräldrar att jag sover i soffan hemma hos min bästa kompis Ryan, tryggt nerbäddad i villaförortens tystnad"




Ibland öppnar man en bok och det är stört omöjligt att lägga den ifrån sig. Så var det med den här underbara boken om vänskap, kärlek, hjärtesorg och rädsla. Vartannat kapitel är skrivet utifrån Kates perspektiv och vartannat utifrån Marks.

Mark är kär i sin bästa kompis Ryan. Oftast är dom bara kompisar, men ibland är det något mer. Fumlande händer, kyssar... Sen låtsas som ingenting. Mark tror att det beror på att Ryan inte kommit ut än. Men när han väl gör det så kommer det vara dom två, för alltid. Så kär är Mark. Under Pride-veckan i San Francisco övertalar han Ryan att följa med på gayklubb. Tyvärr slutar kvällen med Ryan dansandes med en annan kille.

Kate går snart ut high school. Hon har kommit in på UCLAs konstprogram. Antagningsprovet var hennes målningar. Men hon tycker inte att dom duger och hon känner sig livrädd inför tanken på college. Dessutom har Kate förälskat sig i Violet, en tjej som hon aldrig ens har pratat med. Nu har Violet flyttat tillbaka och Kate ska äntligen få träffa henne. Men hon är alldeles för rädd och smiter från festen där Violet kommer att befinna sig.

Så av en total slump möts Kate och Ryan på klubben. Dom sitter bredvid varandra på mattelektionerna, men har egentligen aldrig pratat. Men nu uppstår ljuv vänskap och tillsammans hjälper dom varandra genom skolans sista vecka, genom rädsla, hjärtesorg och lycka.

Författare: David Levithan och Nina LaCour
Antal sidor: 236
Utgivningsår: 2017
Plus: Fina och mångsidiga karaktärer
Minus: Ibland är det svårt att skilja berättarrösterna åt
Första meningen: "Just nu tror mina föräldrar att jag sover i soffan hemma hos min bästa kompis Ryan, tryggt nerbäddad i villaförortens tystnad"

/Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar