fredag 3 november 2017

Handbok för ett begagnat hjärta





"Mitt namn är Jonny Webb och jag är en robot"




Den här boken har fått massa fina recensioner så jag såg verkligen fram emot att läsa den. Boken handlar om Jonny, som har ett allvarligt hjärtfel och varit inlagd på sjukhus since forever. Han har en ovanlig blodgrupp, så det är svårt att få tag på ett hjärta som passar. Men plötsligt en dag dyker det upp ett hjärta. Organdonatorn är förstås hemlig, men Jonny kan inte sluta tänka på varifrån han fått sitt nya hjärta. Med hjälp av lite snokande hittar han Leo, en kille som dött i en olycka runt tiden för hans transplantation.

Jonny kommer i kontakt med Niahm, Leos syster. Först vill han bara ta reda på saker om Leo, men snabbt övergår det hela till ett starkt intresse för Niahm. Hon verkar i sin tur ganska intresserad tillbaka, men Jonny vet att han ljugit för henne och att hon förmodligen aldrig kommer vilja träffa honom igen när hon får veta sanningen.

Efter att ha läst ganska många hjärta-smärta-liv-och-död-böcker så har mina krav ökat en hel del och jag tycker tyvärr inte att den här boken riktigt når upp till mina favoriter i genren (Förr eller senare exploderar jag och Som stjärnor i natten, för att nämna några). Men det är inget fel på boken, även om jag skulle vilja läsa mer om Em, Jonnys kompis från sjukhuset. Boken handlar om kärlek, sorg och att hantera en förlust.

Författare: Tamsyn Murray
Antal sidor: 281
Utgivningsår: 2017
Plus: Boken känns realistisk
Minus: Mycket fatshaming
Första meningen: "Mitt namn är Jonny Webb och jag är en robot"

/Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar