måndag 23 november 2015

Nattbarn




 "Every day, nine to five, 
 I'm trapped in a pinstriped suit at my office" 





Jag fortsätter att läsa serier och har nu läst Hanna Gustavssons serie Nattbarn om 14 åriga Ingrid. Ingrid vill helst vara ifred, hänga i olika forum och googla kön (vilket är svårt med en mamma som hela tiden tjatar och gör sig påmind).

Serien utspelar sig under en kort tidsperiod och en del av huvudhandlingen kretsar kring Ingrids nya vänskap med skolfotografen, en vänskap som uppstår ur det gemensamma intresset för hårdrock. En ny vän som förstår och bryr sig på ett annat sätt än de i skolan. Samtidigt som mamma undrar vad hon egentligen gör och vem hon träffar. Jag uppskattar att serien är så ocensurerad vad gäller Ingrids tankar och datorvanor, Hanna Gustavsson ger Ingrid en sexualitet (vilket ofta saknas i gestaltningen av framförallt tjejer, även om det kommer mer och mer).

Stämningen i serien påminner mig om Lucas Moodyssons film Vi är bäst*, den handlar om tre tjejer som också är i yngre tonåren. Det är två varma berättelser om alla svårigheter med att befinna sig i yngre tonåren men också allt fint; fritiden, gamla vänner, nya vänner och ökat förtroende vad gäller egna pengar och tider att vara ute.

Väldigt rolig och snabb läsning, men ändå en berättelse som jag kommer att bära med mig.

/Fia

*Som bygger på Coco Moodyssons självbiografiska seriealbum Aldrig god natt, vilken jag tyvärr inte läst än trots lång tid på att-läsa-listan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar