onsdag 18 maj 2016

Tifo




”Det känns som att vi ska spela derby idag. 
Jag är sjukt nervös” 





Tanya, Isak, Fredde och Oday är vännerna som brinner för laget. De är aktiva i klubbens tifo*, sång, ramsor och bengaler är lycka. Mitt i allt hånglar Tanja och Isak, fantastiskt för dom men alla i gänget tycker inte att det är lika roligt. På läktaren fungerar det inte med hångel, där är det bara fotboll som gäller.

Men är när Isak efter ett derby blir misshandlad av en vakt måste vännerna ta tag i problemet med övervåld från vakter och polis. Isak på sjukhus, journalister som vinklar allt och ett nytt tifo som måste arrangeras till guldmatchen.

Jag gillar Tifo, det är en varm berättelse om vänskap och fotboll. De fyra berättarna för handlingen framåt och det flyter fint. Fotbollsinslagen balanseras bra med övrig handling och jag tror därför att den passar både den inbitne supporten och alla som vill läsa om gemenskap, kärlek och passion.

Titel: Tifo
Författare: Josefine Lindén
Utgivningsår: 2016
Antal sidor: 185
Plus: Dialogerna är realistiska, bra talspråk
Minus: Du ska gärna veta lite om fotboll för att hänga med på allt (och den hade gärna kunnat vara lite längre)
Första meningen: ”Det känns som att vi ska spela derby idag. Jag är sjukt nervös”


*tifo [ti:ʹfo] (av italienska tifoʹsi ’supportrar’),läktararrangemang i samband med idrottstävlingar, särskilt fotbollsmatcher. 
(Nationalencyklopedin, tifo.http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/tifo (hämtad 2016-05-18))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar