torsdag 8 september 2016

Om hundra dagar ska jag dö så satans vackert att du vill följa med





"Du kan kalla mig Ikaros. Om du inte känner till
myten om Ikaros så får du googla det"





Den här boken handlar om personen som kallar sig Ikaros, som skickar lösenordet till sin hemliga blogg till sju olika personer. Bloggen heter Om hundra dagar ska jag dö så satans vackert att du vill följa med och handlar om Ikaros väg till självmord. 

Emil är en av personerna som får lösenordet. Han blir besatt av att hitta Ikaros och rädda hen. Han kontaktar de andra som fått mailet i hopp om att de tillsammans ska kunna lista ut vem Ikaros är. Det måste ju vara någon som de alla ha träffat? Spännande!

Karim blir också besatt, men på ett annat sätt. Hon känner att han och Ikaros är själsfränder och vill hitta henne (han är övertygad om att det är en hon) för att de ska kunna ta sina liv tillsammans.

Boken handlar förstås mycket om pyskisk ohälsa och väcker frågor om rätt och fel. På det hela taget en intressant bok, emellanåt spännande. Tyvärr dras helheten ner av en del passager som inte tillför historien någonting och tunna karaktärer. Både huvudpersonernas och birollernas agerande känns inte alltid övertygande. Jag hade höga förväntningar på den här boken, som tyvärr inte riktigt levde upp till dem. 


Författare: Johanna Nilsson
Utgivningsår: 2016
Antal sidor: 254
Plus: Ett viktigt ämne
Minus: Stereotypt trista karaktärer utan djup
Första mening: "Du kan kalla mig Ikaros"

Här finns lite andra omdömen av boken:
https://wherethebookslive.wordpress.com/2016/09/03/om-hundra-dagar-ska-jag-do-sa-satans-vackert-att-du-vill-folja-med/
http://prickigapaula.blogspot.se/2016/09/om-hundra-dagar-ska-jag-do-sa-satans.html
http://superbrabok.blogspot.se/2016/09/om-hundra-dagar-ska-jag-do-sa-satans.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar