fredag 26 augusti 2016

Hitta Violet Park




”Taxifirman låg en bit upp på en 
kullerstensbelagd bak-gata 
med små hyreshus på båda sidor.”




Tänk dig att du ska ta en taxi hem sent en natt, att du då hittar en urna som innehåller en kremerad gammal dam som dessutom talar till dig. Det är vad som händer Lucas när han ska hem efter att ha hittat lite extrapengar i fickan. Damen heter Violet Park och Lucas blir som besatt av att lära känna henne. Vem var hon och varför blev hon kvar på ett taxikontor i flera år?

Jag läste boken på stranden i sommar, vilket den var perfekt för. En liten men mångbottnad bok om både sorg och glädje, om människors komplexitet. Om hur lite vi vet om varandra och då kanske också om oss själva. Vad finns kvar när vi själva inte gör det och hur länge kan man lära känna en människa?


Den får mig att tänka på Jag, Earl och tjejen som dör, böckerna har lite samma ton. Två ganska pratiga berättare och absurd handling mitt i vardagen.

Författare: Jenny Valentine
Utgivningsår: 2011
Antal sidor: 203
Plus: Absurd på det bra sättet
Minus: Lite för många karaktärer (samtidigt gillar jag alla och vill inte välja bort någon)
Första mening: ”Taxifirman låg en bit upp på en kullerstensbelagd bak-gata med små hyreshus på båda sidor.”

/Fia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar