fredag 7 juli 2017

Tips på sommarens bästa böcker

Jag har varit ganska restriktiv med läsandet hittills i år. Bara plockat upp böcker som jag faktiskt tror att jag själv skulle gilla. Vanligtvis läser jag en massa saker, även sånt som inte riktigt är min grej, för att bli en bättre boktipsare. Det ingår i mitt jobb att tipsa högstadieelever om böcker nämligen.

Här kommer mina bästa tips för lata sommardagar, bland årets lästa ungdomsböcker:

Våra kemiska hjärtan av Krystal Sutherland. För att kärlek kan komma plötsligt, i en helt annat skepnad än vi tror, och inte alltid vara så förbannat enkel och lycklig.
 Du, bara av Anna Ahlund. En fantastisk debutbok om att våga tar för sig av vad man vill ha. Ett plus är att den utspelar sig under sommaren! Anna har förresten en blogg om bokskrivandet tillsammans med två andra författar-Annor (Anna Arvidsson och Anna Jakobsson Lund). Där kan man läsa lite om hennes nya bok som snart kommer ut.

Välskriven och originell handling i denna svenska urban fantasy-bok, Ordbrodösen, av Anna Arvidsson. Jag gillar egentligen allt i den här boken, förutom den lite halvkrystade kärlekshistorien. Spännande och medryckande!







Du känner mig så väl var efterlängtad när jag väl fick den i mina händer. Och förväntningarna var skyhöga. Sånt bruka bädda för besvikelse, men icke! Älskar Kate och Ryan och kan känna igen mig i varenda tanke och känsla dom har.
Jennifer Niven har skrivit en av mina absoluta favoritböcker, Som stjärnor i natten. Jag tycker inte att Vända världen rätt fångar mig riktigt lika mycket. Men nästan. Framför allt gillar jag att huvudpersonerna beskrivs på ett respektfullt och nyanserat sätt.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar