måndag 12 juni 2017

När vi två kolliderade




"Jag visste från dag ett att jag älskade Verona Cove, men jag väntade tills den sjunde dagen innan jag erkände det"




Utåtriktade Vivi ska tillbringa sommaren i den mysiga kuststaden Verona Cove. Hon lyckas få ett sommarjobb hos en keramiker och det är där hon träffar den jämnåriga Jonah. Han tvingas ta stort ansvar hemma efter att hans pappa dött i en hjärtinfarkt ett halvår tidigare och mamman paralyserad av sorg tillbringar den mesta tiden inlåst i sovrummet. 

Till en början vill Jonah inte berätta för Vivi hur läget är hemma, men hon förstår förstås att något är på tok och gör allt för att hjälpa och roa Jonah och hans många syskon. Men så finns det förstås de där hemligheterna hon bär på själv... 

Bokens berättarröst växlar mellan Vivi och Jonah och mår får ta del av deras tankar och känslor. Det är en fin bok om kärlek, sorg och psykisk ohälsa, men den känns tyvärr inte så originell.


Författare: Emery Lord
Antal sidor: 225
Utgivningsår: 2017
Plus: Det behövs skildringar av människor med psykisk ohälsa...
Minus: ... Dock skildras det lite stereotypt emellanåt. Och översättningen/stavning/redigeringen av boken är undermålig. 
Första meningen: "Jag visste från dag ett att jag älskade Verona Cove, men jag väntade tills den sjunde dagen innan jag erkände det"


/Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar